Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

10 ting du bør unngå på bloggen din

Posted by vkp2 den 27 november, 2008

accessdenied

  • Kalenderen: totalt ubrukelig. Er det noen som har behov for å vite på hvilke dager det ble blogget på denne måten? Jeg har kalender på PCen, på skrivebordet og i notatboka mi. Trenger den ikke i nettleseren.
  • Tilfeldige bilder satt inn i teksten  og som ikke er relevant for innholdet.
  • Å skjule hvem du er. Troverdighet kommer først når du viser hvem du er.
  • Støy: Det er enkelt og morsomt å benytte seg av mange ekstra-funksjoner (widgets etc.). Tenk nøye over om det virkelig er nødvendig og om de bare forstyrrer brukerene. Den verste er dette «Snap Preview» av bilder og andre nettsider.
  • For lang bloggroll. Det blir støy og spam. Du er ikke venner med hele verden; list bare dem som brukerene kan tenkes å være interessert i.
  • Tag cloud / Emneordskyen. Den er kaotisk, bråkete og ubrukelig. Benytt tagger for senere søking, men kast vekk ‘skyen’.
  • Ikke unnskyld deg for å ikke ha skrevet på en stund. Skriv når du har noe å skrive om!
  • Ikke bare gjenta (kopier) hva andre har skrevet før deg. Finn på noe originalt! [kremt..]
  • Sperre for kommentarer. En blogg uten kommentarer er ingen blogg. Det går mot bloggingens vesen.
  • Topp 10-lister (gode råd) som denne! De kan lett bli en erstatning for å tenke selv…🙂

Enig? Uenig? Si ifra!

Kilde: Thirteen Blog Cliches, by Jeff Atwood

Vegard Krog Petersen, sarpsborg bibliotek

2 kommentar to “10 ting du bør unngå på bloggen din”

  1. Thomas said

    Her må jeg bare få si meg veldig uenig i flere av punktene. Det må alltid være slik at det man har på en blogg er diktert av behov, antatt interesse og ikke minst hva bloggens eier har lyst til å vise frem. Spesielt mener jeg at emneordskyen kan være nyttig, jeg har mange ganger fått et godt førsteinntrykk av en blogg ved å se på emneordskyen, så denne ville jeg beholde. Tilfeldige bilder kan myke opp tekst og være «øyesukkertøy» som gjør det lettere å lese, så det vil jeg og ha med der jeg synes det passer:-)

    Derimot er jeg veldig enig i at det er viktig å ha åpne kommentarer, uten kommentarer, ingen virkelig blogg.

  2. John David said

    Hm, virker som emneordsskyen er et omstridt sideelement. Sel er jeg mer enig med bloggforfatteren enn Thomas, for meg er den ren støy.

Legg igjen en kommentar

 
