Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Tre år med blogging – del 1

Posted by gjest2 den 5 januar, 2009

fauske_komm11. desember i år la jeg ned bloggen ”Fauske bibliotek”, etter temmelig nøyaktig tre år.  Som Norske bibliotekblogger påpeker, på grunn av mangelen på retningslinjer. På oppfordring vil jeg likevel skrive litt om tre års erfaringer med blogging – til skrekk og advarsel, kanskje, men også som et bidrag til Norske bibliotekbloggers prosjekt. Bibliotekblogging bør etter hvert ha blitt så gammelt i Norge nå, at vi kan slutte å finne opp hjulet hver for oss.

Den første posten i ”Fauske bibliotek” kan fortelle at ”Denne bloggen er opprettet på prøve for å se om Fauske bibliotek kan bruke den”. Bloggen var ikke min ide – daværende biblioteksjef hadde lest et eller annet om blogging, og mente at vi burde prøve, og jeg fikk oppdraget. Jeg hadde vel knapt lest en blogg før, og startet uten å kunne noe om blogging, og uten å vite hva jeg ville med den. Så jeg satte meg ned for å lese meg opp på blogging, og prøve å sette det i en videre sammenheng.

Sammenhengen viste seg å være parallellfenomenene Bibliotek 2.0 og Web 2.0 – og egentlig syntes jeg de var mer interessante enn bloggingen i seg selv. Bibliotek 2.0, som jeg forstår det, handler om å få brukernes handlinger til å forme biblioteket. Og her kan vi kanskje spore den første av flere selvmotsigelser jeg har vært plaget av i bloggingen, og som jeg aldri helt klarte å løse. Burde det ikke i så fall være brukerne som blogget, og ikke biblioteket? Hvis biblioteket som institusjon tar på seg rollen som blogger, blir det ikke bare nok et forsøk fra bibliotekets side på å forme brukerne? Ikke desto mindre er jeg glad for at jeg ble kjent med 2.0-tenkingen gjennom bloggingen, og at jeg (som liker bøker og ikke data) tok noen sprang fremover som praktisk nettbruker.

Noe av det første jeg prøvde å gjøre var å lage en bloggroll med bloggere fra Fauske (ca. 10 000) innbyggere, og løpende kommentere bloggene deres. Jeg tror fremdeles det var en av de beste ideene jeg hadde. Da ble bloggen litt en brukerting allikevel, og brukerne fikk en ny kanal inn i biblioteket. Dessuten var det i overensstemmelse med et av folkebibliotekets gamle oppdrag: å samle, organisere og distribuere lokalt produsert informasjon. I mindre kommuner tror jeg fremdeles det har noe for seg. Dessverre falt blogrollen ut ved en oppdatering av utseendet på bloggen, og da hadde jeg ikke lenger tid til å gjøre arbeidet på nytt.

(fortsettes)

Bernt Breivoll

Én kommentar to “Tre år med blogging – del 1”

  1. […] Tre år med blogging – del 1. Bernt Breivoll reflekterer over sin periode som blogger i Fauske. Anbefales! […]

Legg igjen en kommentar

 
