Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Tre år med blogging – del 2

Posted by gjest2 den 16 januar, 2009

11. desember i år la jeg ned bloggen ”Fauske bibliotek”, etter temmelig nøyaktig tre år. På oppfordring vil jeg skrive litt om tre års erfaringer med blogging.

Det var ofte kjedelig å skrive i bloggen, og en gjennomgang avslører at det også må ha vært ganske kjedelig å lese den. Det har den nok til felles med de fleste forsøk på å bruke blogger som en informasjonskanal til brukerne. De interessante bloggene er de interne, de som brukes av bibliotekarer til å spre ideer og visjoner til andre bibliotekarer, eller til å komme med intime betroelser fra bibliotekarenes hemmelige liv… De som er vendt mot publikum er lite spennende. Er det fordi bloggen i sitt vesen fordrer dristighet, og vi ikke som institusjoner kan eller tør legge ut våre indre idekamper for folket – eller fordi de debattene som foregår i bibliotekmiljøet handler om hvor mange bibliotekarer som kan danse på et knappenålshode? Som skribent i en institusjonell blogg gikk jeg inn i en bestemt rolle – la oss kalle den ”kukostymet”. Et kukostyme har sin funksjon, men ingen er interessert i et kukostymes indre liv.

At bloggen var kjedelig, betyr jo ikke at den var unyttig. Den kan fremdeles ha hatt sin funksjon som en ren informasjonskilde om hva som foregikk i biblioteket. Men i den grad det var det jeg blogget om, havnet jeg i et annet dilemma. Jeg er bibliotekbruker så vel som bibliotekar. Brukeren i meg elsker biblioteket for noen grunnleggende – og relativt uforanderlige – tjenester, som han betrakter som nødvendige for sitt velvære. Han føler ikke noe intenst behov for å vite om alskens nye ting biblioteket måtte finne på. Jeg er glad hver gang mitt bruksbibliotek kan utvide sine tilbud og tjenester, men som jevnlig bruker holder det fint for meg å oppdage det ved mine jevnlige fysiske eller virtuelle besøk i biblioteket, eller fordi jeg leter etter akkurat det tilbudet. Jeg har ikke det minste ønske om å bli informert om hvert minste sprell de gjør, på dagen. Så selv om jeg på mitt beste kunne produsere en jevn strøm av nyheter, så klarte jeg aldri helt å se for meg at noen trengte å få dem ned i feedreaderen sin.

Bernt Breivoll

Én kommentar to “Tre år med blogging – del 2”

  1. vkp2 said

    Takk til Bernt for to meget gode poster.🙂
    Jeg er nok litt uenig med deler av det han skriver. Markedsføring kan være kjedelig, men er en absolutt nødvendighet.

    En mulighet er å splitte opp RSS-feeden i ulike kategorier f.eks. i:
    – omtaler av nye bøker, musikk, film
    – generelle nyheter
    – tilbud tirettelagt for barn etc.

    ‘FeedBurner’ skal visstnok kunne klare dette; uten at jeg har testet det.

    mvh Vegard Krog Petersen, Sarpsborg bibliotek

Legg igjen en kommentar

 
