Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Drepende kjedelig blogg…

Posted by vkp2 den 18 april, 2009

hippo-yawnTenker ikke på den bloggen du leser nå (noen vil kanskje synes det…)🙂

Først en liten omvei før vi kommer til innlegget hovedinnhold: Gårsdagens Stortingsmelding nr. 23 / 2009-2009 aka «bibliotekmeldingen» skuffer sikkert mange.

Undertegnede også: Tok et kjapt søk i PDF-filen etter ord som ‘markedsføring’ etc. og fikk ingen relevante treff.  Hadde trodd at departementet ville hatt noen synspunkter på hvordan folkebibliotekene skulle markedsføre (bedre) sine tjenester og tilbud.

Flere nasjonale bibliotekaktører har nå tatt i bruk blogg som ett verktøy: Dokumentasjonsvitenskap ved Universitetet i Tromsø var vel først ute (?), og så fulgte Norsk Bibliotekforening (NBF) opp med ‘Se også‘-bloggen. Når kommer bibliotekar-utdanningen ved Høyskolen i Oslo å ta i bruk blogg som et verktøy?

I forbindelse med bibliotekmeldingen er det lansert to nye blogger. ABM-utvikling med den fantastisk spennende tittelen ‘ABM-blogg‘. Det interessante er begrunnelsen de henviser for å blogge:

Det paaligger Statens Myndigheter at legge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale” står det i Grunnlovas § 100. Eg håper at ABM-bloggen vil fungera som ein god kanal for ein slik samtale.

Den andre bloggen er opprettet av Norsk Bibliotekforening (NBF); ‘Bibliotekmeldinga 2009‘; og skal være ett forum for debatt over stortingsmeldingen.

sleep-computer-460_1205647cInnhold og oppdateringer er alfa og omega messes det om når det kommer til blogging (spesielt av meg!) og det er riktig: «Content is king». Men er det nødt til å være så dørgende drepende kjedelig noen ganger? Nå kommer vi (endelig) til relevansen for innleggets tittel.

Grafisk design og presentasjon redder ikke en dårlig blogg, men hjelper en god (innholdsmessig) langt på vei til å fremstå enda bedre. Jeg har sett mange kjedelige blogger; men den nyeste til NBF tar kaka. Ikke ett eneste bilde til å bryte opp tekst. Hvis man vil ha debatt; prøv ihvertfall å gjøre det litt mer innbydende.

Og debatt til hvert kapittel? Dødfødt. Vil du ha debatt; trekk frem en 12-15 viktige saker, spiss de, og så inviterer til debatt. «Resten» tar du i en sekkepost for «Generelt» eller «Diverse». Bloggen er søvndyssende.

img70Hodet mitt er lagt på bordet og venter på bøddelens øks. Kommenter gjerne. Og skulle ‘Bibliotekmeldinga 2009’ bli det stedet som fremtidens nye bibliotekpolitiske politikk utarbeides på; så vil vi vel alle like det!🙂

Vegard Krog Petersen, Sarpsborg bibliotek

2 kommentar to “Drepende kjedelig blogg…”

  1. […] Drepende kjedelig blogg. Vegard Krog Petersen. […]

  2. vkp2 said

    Kremt! Må kommentere meg selv; siden jeg har gjort en flause og dummet meg ut.😉 Siden stortingsmeldingen er på nynorsk skulle jeg ha søkt etter ‘marknadsføring’ istedet for ‘markedsføring’…

    På flere steder snakker meldingen om kompetanseoppbygging av bibliotek-ansatte og da er alltid marknadsføring (‘av bibliotektilbodet’) nevnt som ett eget punkt. En del av faglig spisskompetanse på lik linje med lederopplæring, formidling, veiledning digitalt etc.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: