Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

E-post til biblioteksjefen

Posted by vkp2 den 25 oktober, 2009

email_wingsTil biblioteksjefen:

Vi mangler en strategi for å både kommunisere med brukerne våre og å markedsføre våre tilbud på de sosiale 2.0-nettstedene.

Se f.eks. ABM-utviklings rapport “Mobile og sosiale teknologier” (fra 17. august). Det er bl.a. varslet at 80% av all tilgang til internett om få år vil foregå via en mobiltelefon eller en annen håndholdt teknologi. Våre brukere forventer å kunne kommunisere med oss og få delta med eget innhold.

Fortløpende digital kommunikasjon og markedsføring må oppgraderes til å bli vurdert som like viktig og på lik linje med det å møte brukeren i en skrankesituasjon eller på telefon.

Vi trenger en strategi for å ta i bruk disse verktøyene; hvilke skal vi satse på; hvilke skal vi ikke; og hvilke ressurser skal settes av?

Noen aktuelle web 2.0-arenaer og andre teknologier for biblioteket:

  • Blogg / RSS
  • SMS
  • Chat / IM
  • Facebook (side)
  • MySpace
  • Nettby
  • YouTube (video)
  • Twitter (mikroblogging)
  • Flickr (bilder)
  • Wiki’er
  • Debattforum (f.eks. Origo)
  • Podkast
  • Aktivitetskalender
  • Delicious (sosiale bokmerker)
  • Library Thing (integrere med bibliotekkatalog)

——
Vegard Krog Petersen, Sarpsborg bibliotek

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: