Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Chat i folkebiblioteket

Posted by vkp2 den 14 juni, 2010

43 folkebibliotek chatter med brukerne gjennom den nasjonale tjenesten «Biblioteksvar«. Men, etter det undertegnede kan finne ut, er det kun 2 norske folkebibliotek som chatter direkte med egne brukere.

Det er Ørsta bibliotek (fra april 2009, Windows Live Messenger) og Hole bibliotek (fra mars 2010, Edialog). Hole bibliotek forteller at de kan telle antall henvendelser på en hånd foreløpig. De få henvendelsene har dreid seg om å skaffe bøker. Men så har ikke tjenesten vært markedsført heller. De er heller ikke tilgjengelige på chatten hele tiden.

Og grunnen er vel kanskje innlysende: Mangel på ressurser. Det krever en del av folkebibliotekene som kun deltar noen timer i den nasjonale tjenesten. Å kunne kommunisere pr. chat i hele åpningstiden krever en person som er «lenket» til PC’en og tilgjengelig hele tiden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: