Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Kommuner bør satse på digitale kanaler

Posted by vkp2 den 21 juni, 2010

En rapport fra fem studenter ved Høgskolen i Østfold anbefaler Halden kommune å satse på sosiale medier og digitale kanaler for å nå ut til innbyggerne med informasjon: Facebook, chat, RSS-feed, Twitter, SMS, Blogg.

Det vil medføre færre henvendelser pr. telefon og frigjøre ressurser. Nye, og unge, målgrupper nås. Undersøkelen er selvfølgelig gyldig for andre kommuner også, og er interessant lesning for biblioteker.

  • Chat (28%), SMS (28%), og Facebook (17%) har størst nytteverdi for kommunen
  • Chat (33%), Facebook (24%), og SMS (10%) har størst nyttverdi for innbyggerne
  • Lettest å vedlikeholde er Facebook og Twitter med ca. 30 min. hver dag
  • Mest ressurskrevende er Chat (90 min.) og SMS (75 min.) pr. dag
  • 2,2 millioner nordmenn på Facebook, 107.000 på Twitter, 92% har mobiltelefon (SMS)

Kilde: Høgskoleavisa / Høgskolen i Østfold.
Med lenke til rapporten i PDF-format.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: