Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Bok: Sosiale medier i all offentlighet

Posted by vkp2 den 5 august, 2011

Kommuneforlaget ga i juni ut boken ‘Sosiale medier i all offentlighet: Lytte, Dele, Delta’ (ISBN 9788244620901). Presentasjonene fra lanseringen er også tilgjengelige.

Ifølge forlaget er målgruppen «alle som er involvert i kommunikasjon i det offentlige». Bokens seks forfattere drøfter om sosiale medier er nøkkelen til effektivisering av offentlige tjenester eller om de bridrar til bidrar de til lovbrudd, merarbeid og økt tidsbruk. Det er lagt vekyt på å drøfte etiske og juridiske problemstillinger og praktisk nytteverdi.

Ingeborg Dirdal (kommunikasjonsrådgiver i Aibel AS ) gir den terningkast 5 og oppsummerer: «Dette er en «Sosiale medier for dummies», og boken fungerer utmerket til sitt formål og sin målgruppe, offentlig sektor». Hun fremhever at i boken får «ildsjeler … oppmuntring og ekstra giv og ideer, velegnet til overbevisning og initierer til handling». Men på lik linje med undertegnede savner hun oppfølgerkapitlene «Hvordan komme på igjen når du måtte legge ned første forsøk?» og «Hvordan holde trøkket når ildsjelene slutter i jobben?».

Ingrid Stranger-Thorsen hos DIFI kommenterer også boken og speielt: «På en utmerket måte satte han ord på at offentlig ansatte ikke bare har en rett, men også en etisk plikt til å delta i offentlige debatten, ikke på arbeidsgivers vegne, men i kraft av å være fagpersoner.»

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: