Norske bibliotekblogger

Verktøy for markedsføring, nettsted og kommunikasjon med brukerene

Førstehjelp

firstaidkit

[Denne bloggen ble nedlagt 10. mars 2012]

Det skal ikke være nødvendig for alle å oppfinne hjulet på nytt hver gang. Denne bloggen er forhåpentligvis med på å forhindre det…

– Bare opprett en blogg hvis du/dere er innstilt på å oppdater den jevnlig. Ett (helst flere!) innlegg pr. uke er absolutt minimum. Jevnlige oppdateringer med relevant innhold er alfa & omega for en bloggs suksess (få dine brukere til å lese den…).

– Bestem hvor mange og hvilke ansatte som skal bidra på bloggen.

– Bestem deg for hva slags blogg du/dere skal ha: Generell markedsføring av nyheter / arrangementer fra biblioteket; eller rendyrkede spesialblogger f.eks. spill-blogg eller litteratur-blogg. Dette bestemmer målgruppene og hvordan du/dere legger opp design og innhold. Avklar rolle- og arbeidsfordeling mellom evt. offisiell nettside og bloggen.

– Avklar forholdet til evt. overordnede instanser (kommune, institusjon, etat). Bryter en blogg med vedtatte strategier for markedsføring, profilering, grafisk design og nettsider / portaler? Prøv å inkorporere så mange elementer av det ovennevnte som mulig. Fremstill bloggen som ett supplement; ikke en erstatning. Argumenter så for hva en blogg kan gjøre i tillegg for biblioteket.

– Utarbeid Retningslinjer og plan for markedsføring.

– Sjekk hvordan andre bibliotek har gjort det (Blogger) og velg ditt blogge-verktøy.

– Utarbeid plan for opplæring av ansatte og evt. enkle brukermanualer.

—————————————————————————–

En samling av argumenter for att ditt bibliotek skal kunne få blogge:

1. Markedsføring, Markedsføring og Markedsføring: Jo flere markedsføringskanaler, jo bedre. Du kan aldri få for mange steder å markedsføre dine tilbud. Ekstra-arbeid? Aldri hørt om ‘klipp-og-lim’?🙂

2. Kommunikasjon / interaktivitet med brukerene. Oppfordre dem til å delta i debatt og komme med forslag. Men da må du også være villig til å lytte og evt. følge deres råd så langt det går. Husk å gi svar tilbake. Kommuneledelse og andre redde for redaktøransvaret? Sett bloggen opp slik at alle kommentarer må godkjennes av ansatte på biblioteket (en moderert blogg). Det forhindrer evt. spam og personangrep.

3. Abonnering på nyheter / informasjon (RSS). Alle som er «unge» i hodet velger å abonnere på nyheter fra nettsteder via RSS. De vil ikke surfe rundt og oppsøke nettsteder; de vil ha den informasjonen de velger å abonnere automatisk tilsendt til seg. RSS kan man lese i egne program, i nyere e-post-program, i nettleseren, eller i online-programmer som f.eks. Google Reader eller Bloglines.

4. Kort URL-adresse: f.eks. biblioteketsnavn.wordpress.com. Denne korte URL-en kan man huske og den kan markedsføres. En vanlig URL-adressse til bibliotekets hjemmesider i en portal kan være veldig lang og kronglete. Eksemplet her er til Sarpsborg bibliotek: http://www.sarpsborg.com/portal/page?_pageid=33,3172&_dad=portal&_schema=PORTAL&sectionId=1261

5. Visuelt medium: Blogger, på lik linje med vanlig Internett, er visuelt i form. Det er enkelt å legge opp bilder (som illustrerer teksten), dokumenter og filmsnutter (f.eks. fra YouTube). Kan du gjøre dette på ditt vanlige nettsted? Hvis ikke: Blogg…

6. Gratis: mange blogge-verktøy er tilgjengelige gratis. Bra for trange budsjetter. Ønsker man noe ekstra (mer lagringsplass og/eller grafiske redigeringsmuligheter) må man kanskje betale noen kroner.

7. Ikke avhengig av support fra kommunens eller institusjonens IT-avdeling. Alle ansatte på Biblioteket kan blogge (det er veldig lett!).

—————————————————————————————–

Andre viktige momenter å huske på:

Blogg eller nettsted? For små og mellomstore folkebibliotek kan en blogg fungere bra som hjemmeside. Spesielt er ‘Pages’-funksjonen i WordPress velegnet. Bloggverktøyene nærmer seg ‘Content Management Systems’ (CMS) i funksjonalitet.

Begynn enkelt; utvid etterhvert (ta flere funksjoner i bruk). F.eks. kan man se på det slik:
– Blogg 1.0: Kunngjøring av informasjon med bilder
– Blogg 2.0: ‘Reportasjer’ med filmklipp og lyd fra arrangement
– Blogg 3.0: ???

Hva kan blogges? Alt mulig! Det er bare vår egen fantasi som setter begrensningene. Alle mulige arrangementer, tilbud og tjenester. Tenk journalistisk; så finner du en vinkling på alt som foregår i biblioteket ditt. Litteraturformidling. Kulturformidling. Kunnskapsformidling.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: